24 juni 2021 - CBRB nieuwsbrief Nr. 25

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. We zijn er bijna
  2. Flyer Risico Inventarisatie & Evaluatie
  3. Ook in de toekomst oog voor veilig werken
  4. Samenwerking op het sociale domein
  5. Vaccineren voor bemanningsleden van buiten de EU
  6. Coronabewijs voor reizen
  7. Inland Waterway Transport (IWT) key to deliver the Green Deal and to contribute to the sustainable and smart mobility strategy
  8. Diagonale trappen bij nieuwbouw of renovatie beleid in Rotterdams Havengebied!
  9. Nieuw CBRB-lid FinCo Operations BV stelt zich voor
  10. Cyberdreigingsinformatie van de overheid
  11. Agenda
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 

We zijn er bijna

Stap voor stap laten we COVID-19 achter ons en komen we dichter bij ons ‘echte normaal’. Steeds meer mensen zijn gevaccineerd en het aantal ziekenhuisopnames neemt af, daardoor kunnen maatregelen steeds meer losgelaten worden. Vanaf zaterdag 26 juni gaat er weer veel open, weliswaar op 1,5 meter afstand.

We mogen meer mensen thuis ontvangen en kunnen in groepen buiten sporten of picknicken. In de binnenvaart werken veel mensen aan boord van een schip, terwijl bij bevrachters en rederijen en andere ondersteunende bedrijven wordt ook door kantoorpersoneel gewerkt. Samen werken op kantoor wordt weer mogelijk.

Ook de passagiersvaart kan en mag weer van start. Dit geldt zowel voor de rondvaartboten alsook voor de partyschepen en riviercruiseschepen. De sector is er klaar voor; de vorig jaar opgestelde protocollen zijn herzien en up to date.

Voor onze sector is de komst van het Digitaal Corona Certificaat vanaf 1 juli belangrijk. Met deze app kan iemand aantonen gevaccineerd of negatief getest te zijn. Deze Corona reischeck wordt in heel Europa ingevoerd.

Met de basis maatregelen van handen wassen, afstand houden, thuisblijven en testen bij klachten lijken we deze zomer weer meer vrijheden te hebben. Ik wil vanaf deze plaats u allen zowel privé als zakelijk een mooie zomer toewensen. En in het najaar terug naar een nog echter normaal. We zijn er bijna.
Paul Goris,
Voorzitter 

Naar boven

 

Flyer Risico Inventarisatie & Evaluatie

In de binnenvaart wordt hard gewerkt. Hierbij zijn ook arbeidsrisico’s van toepassing die men niet altijd herkent in het dagelijkse werk. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Door de RI&E uit te voeren worden de risico’s systematisch in kaart gebracht en inzichtelijk gemaakt. Nautilus, CBRB en BLN-Schuttevaer brengen in deze week van de RI&E een speciale RI&E-flyer uit.  
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Ook in de toekomst oog voor veilig werken

Werken aan boord van een schip brengt specifieke risico’s met zich mee. Risico’s die met de branche RI&E in kaart kunnen worden gebracht. De werkgevers, ondernemers en vakbond zijn blij dat er in de nieuwe Europese standaarden extra aandacht komt voor veilig werken in de binnenvaart en willen u daar graag in deze week van de RI&E over informeren.

Basis veiligheidstraining
Vanaf januari 2022 moet iedere werknemer een basis training veiligheid volgen voor zijn eerste werkdag aan boord. Leerlingen volgen de opleiding via school. Stromen medewerkers op een andere manier door naar onze sector, dan is het eerst trainen op veiligheid en dan pas werken. De training bestaat uit de onderdelen: gebruik van reddingsmiddelen en blustoestellen, het omgaan met gevaarlijke stoffen, basisbeginselen van eerste hulpmaatregelen en beheersen acht Engelse standaardzinnen voor noodsituaties. De training kan aangeboden worden door private of overheidsinstanties. Meer informatie verwachten we dit najaar.
De sector is blij met deze extra aandacht voor veilig werken. Werken in de binnenvaart is leuk en moet veilig gebeuren.

Medische geschiktheid
De branche vindt het belangrijk dat er steeds meer Europa breed dezelfde wetten, richtlijnen en regels gaan gelden. De standaarden voor het vaststellen van de medische geschiktheid zijn dan ook niet zo zeer nieuw. Het Reglement betreffende het scheepvaartpersoneel op de Rijn (RSP), dat door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) is vastgesteld, is gebruikt voor de op te stellen medische criteria voor de binnenvaart in de EU. Vervolgens is naar de medische eisen van de kust- en zeevaart gekeken.

Dit betekent dat op bijvoorbeeld onderdelen als overgewicht, diabetes en alcohol misbruik gedetailleerder worden uitgewerkt in een gelijk Europees speelveld. CESNI heeft dit samen met de sector uitgewerkt in een gedelegeerde richtlijn 2020/12 erkenning beroepskwalificaties en medische geschiktheid.

De richtlijn erkenning van beroepskwalificaties in de binnenvaart (Richtlijn (EU) 2017/2397) zorgt ervoor dat in heel Europa de opleidingen en examens voor matroos en schipper aan dezelfde minimale eisen voldoen. Een matroos of schipper uit bijvoorbeeld Oostenrijk die geslaagd is voor het examen heeft dan dezelfde vaardigheden (competenties) als een matroos of schipper uit bijvoorbeeld Slowakije. Deze Europese Richtlijn is in 2017 vastgesteld en gaat januari 2022 in.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Samenwerking op het sociale domein

Deze maand hebben de sociale commissie van CBRB en de commissie sociaal en onderwijs van BLN samen vergaderd. Na een kennismakingsrondje stonden er drie onderwerpen op de agenda waarbij we op onderdelen al eerder hebben samengewerkt.

Pensioen
De commissieleden hebben gesproken over voor onze sector belangrijke onderdelen in de nieuwe pensioenregeling. De onderhandelingsdelegatie kan nu namens beide organisaties verder praten over bijvoorbeeld het nabestaanden pensioen.

Arbeidsmarktonderzoek
Een lang gekoesterde wens is een uitgebreid onderzoek naar onze eigen arbeidsmarkt. We  inventariseren welk cijfermateriaal belangrijk is en  welke thema’s we willen onderzoeken? ‘Wat kunnen wij leren van het Europese onderzoek uit februari 2021?’ Boeiende vragen waar we komend najaar verder over praten.

Erkenning beroepskwalificaties
De richtlijn ‘Erkenning van beroepskwalificaties in de binnenvaart’ (Richtlijn (EU) 2017/2397) zorgt ervoor dat in heel Europa de opleidingen en examens voor matroos en schipper aan dezelfde minimale eisen voldoen. Deze Europese Richtlijn is in 2017 vastgesteld en gaat januari 2022 in. Wij hebben besproken hoe we komende maanden  op de beste manier informatie kunnen geven over deze richtlijn en de gevolgen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Vaccineren voor bemanningsleden van buiten de EU

Halverwege deze maand is Nederland begonnen met het vaccineren van zeevarenden van buiten de EU. Inmiddels is duidelijk geworden dat wij vanuit de binnenvaart geen gebruik kunnen maken van dit project.
 
Wat kan er wel? Nederland zet in op een hoge vaccinatiegraad en een aantal gemeentes waaronder Rotterdam vaccineren ‘gedocumenteerden en ongedocumenteerden’ (met of zonder BSN nummer of verblijfstatus), dak- en thuislozen. Ook bemanningsleden van buiten de EU vallen onder deze uitzonderingen en hebben de mogelijkheid om zich te laten vaccineren.
 
Zo zijn in Rotterdam de Straatdokters ( 010-2676070 ) in principe 24 uur bereikbaar. Dringend verzoek om overdag contact op te nemen. In week 25 & 26 is er in Rotterdam in de Maassilo van 9.00 tot 16.00 uur de mogelijkheid om te vaccineren.
 
Ook in andere gemeenten zijn zulke initiatieven. U kunt bellen met een gemeente of daar mogelijkheden zijn om in uitzonderingssituaties als deze een inenting te halen van een (Janssen) vaccin.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Coronabewijs voor reizen

Voor reizen binnen de Europese Unie heeft u ook voor noodzakelijke reizen soms een negatieve testuitslag of een vaccinatiebewijs nodig. Of een bewijs dat u bent hersteld van corona. Het coronabewijs voor reizen met CoronaCheck staat ook wel bekend als het EU Digitaal Corona Certificaat (DCC).
 
Het Digitaal Corona Certificaat  wordt vanaf 1 juli in Europa ingevoerd. Vanaf 24 juni kunt u het DCC aanmaken in de Corona Check app. Met CoronaCheck kunt u vanaf 1 juli 2021 deze bewijzen laten zien bij reizen of in bijvoorbeeld Duitsland voor een bezoek aan de kapper.
 
Meer informatie over het downloaden van de CoronaCheck-app is te vinden op de site van de rijksoverheid.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Inland Waterway Transport (IWT) key to deliver the Green Deal and to contribute to the sustainable and smart mobility strategy

Some 200 participants joined the EBU 2021 hybrid event, at which the hosts for the first time after the COVID 19 lockdown welcomed representatives of the European institutions, river commissions, industry representatives and stake holders in Brussels.
EBU event 2021; Martin Staats, Paul Goris, Magda Kopzcynska, Henrik Hololei, Daniel Mes, Theresia Hacksteiner, Bruno Georges, Heinrich Kerstgens.

Commissioner Valean announces ambitious actions to support IWT

In their key note speeches both Commissioner for Transport Adina Valean (video) and Director General of DG MOVE Henrik Hololei  (speech), pointed to the very important role of IWT in the framework of the recent EU policies. In acknowledging the high modal shift potential they emphasised that even though inland navigation is one of the most CO2 efficient modes per transported tonnes of goods, one of the big challenges for the sector is to move further towards the zero emissions vessels. In its  Sustainable and Smart Mobility Strategy (SSMS) the Commission seeks to increase the share of Inland Waterway Transport (IWT) by 25 % by 2030 and by 50 % by 2050. “The Commission will put forward an ambitious action plan, NAIADES 3, to focus on these targets” Commissioner Valean announced in her speech. NAIADES 3 will look to future challenges and opportunities meaning that the Commission is working on a busy agenda for IWT in the coming years.
 

Call for right framework conditions

EBU’s President Paul Goris in his speech emphasised that the sector is supporting the objectives of the Green Deal and awaiting the announced NAIADES 3 action plan. “IWT is prepared to take the necessary steps towards 0 emission and to take over much higher volumes of freight on the waterways if  the right framework conditions are met” he stated.
That means
  • more investment in infrastructure by the Member States and much more funding out of CEF for waterways
  • an increased share of Inland waterway transport by a full integration in the multimodal chain, creating the right regulatory framework and correcting imbalances such as the long lasting port congestion
  • Supporting the energy transition of the sector via tailor made funding for the large scale deployment of green technologies for the fleet, reliable alternative fuels and digitalisation”
Both Director General Henrik Hololei and Daniel Mes, member of the cabinet of Commissioner Timmermans of DG CLIMA confirmed to be well aware of the specificities of the sector that needs a tailor-made approach.  For this purpose financial opportunities should be facilitated by public authorities at regional and national levels, by the river commissions, as well as at EU level to make the business case.
Inmiddels is het NAIADES III plan gepubliceerd: NAIADES III: Boosting future-proof European inland waterway transport

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., Secretary General of EBU

Naar boven

 
 

Diagonale trappen bij nieuwbouw of renovatie beleid in Rotterdams Havengebied!

In het Rotterdams Havengebied zijn er al een aantal te vinden, de zogenaamde diagonale trappen. Ook wel pianotrappen of laborantentrappen genaamd. Deze trappen zorgen er voor dat u op een veilige manier van en aan boord kunt komen. Samen met Koninklijke BLN-Schuttevaer heeft het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart al een forse tijd gepleit om bij nieuwbouw of renovatie alleen nog maar diagonale trappen te gebruiken. Onlangs hebben wij van het Havenbedrijf Rotterdam met deze brief vernomen dat ons pleidooi is gehonoreerd!
 
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft het beleid voor de genoemde trappen herijkt, mede op basis van onze input en de gevoerde gesprekken, onder meer met  de Werkgroep Binnenvaartbelangen Rotterdam (WBR). Het uitgangspunt van het beleid is dat bij nieuwe openbare binnenvaartligplaatsen of bij openbare binnenvaartligplaatsen waar renovatie aan de orde is, in principe altijd gekozen wordt voor een diagonale trap per ligplaats. Hierbij geldt wel dat de toepassing van de diagonale trap proportioneel moet zijn ten opzichte van de omvang van de investering van het project. Voor de openbare binnenvaartligplaatsen in de Waalhaven bij Pier 3 betekent het dat er vier diagonale trappen zullen worden gebouwd.  
 
Wij zijn ontzettend blij dat het Havenbedrijf onze mening het belang van een veilige toegang tot de schepen deelt en de aanzienlijke investering daarom als gerechtvaardigd ziet. Wel wijst zij er met klem op dat het op een veilige wijze gebruiken van de trappen de verantwoordelijkheid is van de gebruiker. Wij zijn er van overtuigd dat dit de veiligheid aan boord en het Rotterdams havengebied een stuk veiliger maakt.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Nieuw CBRB-lid FinCo Operations BV stelt zich voor

We verwelkomen FinCo Operations BV als nieuw lid van de groep Tankvaart, hierbij stellen ze zich even voor:

De schepen van FinCo Operations varen 100% voor Gulf Bunkering; een bunkerleverancier van verschillende hoogwaardige brandstoffen en smeermiddelen voor alle zeevaart- en binnenvaartschepen.
Wij beschikken over een moderne vloot waarmee 24 uur per dag gebunkerd kan worden.
Daarnaast zijn de schepen voorzien van een volledig geautomatiseerd afleversysteem om snel en efficiënt te kunnen leveren.
 
Naast levering met een bunkerlichter kan er door Gulf Bunkering ook worden geleverd met een tanktruck.
Deze trucks kunnen door heel Nederlands worden ingezet voor diverse producten en voldoen eveneens aan de hoogste eisen.
Videopresentatie op de fincofuel.com website
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Cyberdreigingsinformatie van de overheid

FERM heeft de OKTT-status toegekend gekregen; Objectief Kenbaar Tot Taak. In het aankomende Port Cyber Café op donderdag 1 juli vertellen we je graag wat dat betekent voor de informatievoorziening vanuit FERM, de deelnemende organisaties én de cyberweerbaarheid van de gehele haven. Meer informatie...
  • Datum: donderdag 1 juli
  • Locatie: digitaal
  • Start: 16.00 uur, einde 17.00 uur.
Aanmelden kan per e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

Samen FERM in cyberweerbaarheid

De haven van Rotterdam is als economische mainport van vitaal belang voor Nederland en haar Europese achterland. Samen creëren we economische waarde, werkgelegenheid en dragen we verantwoordelijkheid voor dienstverlening binnen de haven en de aan- en afvoer van goederen en grondstoffen.

Ook jóuw bedrijf is onderdeel van dit sterk verbonden netwerk van meer dan 700 bedrijven in het Haven Industrieel Complex, en daarmee afhankelijk van de cyberweerbaarheid van de gehele keten. We moeten samen op zoek naar een duurzame manier om onze cyberweerbaarheid te vergroten. FERM speelt hierin een belangrijke rol, en door jouw bijdrage aan FERM help je ook andere bedrijven.

Naar boven

 

AGENDA

  • 21 juni t/m 25 juni - Week van de RI&E
  • 21 juni t/m 25 juni Multimodaal Online
  • 25 juni - CTGG overleg adviesgroep binnenvaart
  • 28 juni - Innovation & Greening Webinar
  • 1 juli - FERM Port Cyber Café
  • 2 juli -  CTGG overleg plenair
  • 8 juli - Commissie gevaarlijke goederen CBRB-BLN
  • 10 augustus - EBU/ESO Gefahrgutkommission
  • 12 augustus - Nationale voorbesprekingen ADN-ministerie 
  • 23-27 augustus - ADN Safety Committee bijeenkomst Genève

Naar boven

 
 
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.binnenvaart.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het CBRB openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|*