11 maart 2021 - CBRB nieuwsbrief Nr. 10

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. Enquête over de verwijdering van olie- en vethoudend scheepsbedrijfsafval volgens deel A van het CDNI
  2. Logistiek en Politiek - interview met Caroline Nagtegaal en Paul Goris
  3. Terugkoppeling CESNI/PT Technische voorschriften
  4. Save the Date 7 en 8 april PLATINA3 Boedapest-sessies
  5. Agenda
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 

Enquête over de verwijdering van olie- en vethoudend scheepsbedrijfsafval volgens deel A van het CDNI

Graag uw mening!

Per 1 januari 2021 is de verwijderingsbijdrage (deel A van het CDNI verdrag) met één euro verhoogd tot €8,50 per 1000 liter accijnsvrije gasolie. Dit is de eerste verhoging sinds exact 10 jaar geleden het systeem voor de afgifte van olie- en vethoudend scheepsbedrijfsafval in werking is getreden. Voorafgaand aan dit besluit zijn er uitvoerige discussies gevoerd over de samenhang tussen de kosten voor het netwerk van ontvangstinrichtingen voor de afgifte van het afval en het te verwachte dan wel het benodigde service level. Deze discussies hebben uiteindelijk geleid tot een grote diversiteit aan meningen over dit onderwerp.

Het doel van deze enquête is om inzicht te verkrijgen in de mening van de gebruikers van het systeem.

Hoewel de recente aanpassing van de verwijderingsbijdrage op zichzelf geen directe reden is om de werking van het huidige systeem onder het vergrootglas te leggen, hebben cijfers over de afgelopen jaren aangetoond dat er inmiddels sprake is van een serieus tekort aan de inkomstenzijde van het systeem. Investeringen in de huidige vloot van bilgeboten, waaronder vervanging van de bestaande schepen voor nieuwe dubbelwandige exemplaren en de geleidelijke transitie van onze vloot naar niet-fossiele brandstoffen zullen een extra druk leggen op de financiële lasten. Daarnaast hebben steeds meer schepen een “droge” machinekamer hetgeen eveneens gevolgen zal hebben voor het draagvlak.

Daarom is het noodzakelijk om nu uit te zoeken hoe het systeem van ontvangstinrichtingen naar de toekomst toe moet worden ge(her)structureerd. Om deze ontwikkeling in de goede richting te kunnen bewegen, is het van groot belang om inzicht te krijgen in de praktijk van de afgifte van het bilgewater en de dienstverlening die gebruikers, de scheepseigenaren, verwachten van het systeem.

De enquête is ontwikkeld voor zowel individuele scheepseigenaren als rederijen. In het belang van de beste resultaten zouden wij willen vragen om (indien van toepassing) in geval van specifieke verschillen binnen de vloot de enquête meerdere malen in te vullen.

Door het beantwoorden van deze enquête kunt u gebruik maken van de gelegenheid uw mening te geven in dit belangrijke dossier. Het invullen van deze enquête zal ongeveer zeven minuten van uw tijd in beslag nemen.
Klik hier om de enquête in te vullen
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Logistiek en Politiek - Caroline Nagtegaal en Paul Goris

De logistieke sector wil ruimte om te ondernemen en de maatschappelijke uitdagingen voortvarend aanpakken. Maar dat kan niet zonder steun van de overheid. Om hier in verkiezingstijd bij politici aandacht voor te vragen heeft de Logistieke Alliantie, een samenwerkingsverband van 18 toonaangevende partijen in Nederland, een lobbydocument opgesteld. Het CBRB is één van deze 18 partijen. De website Logistiek.nl besteedt hier aandacht aan in een serie interviews.

In 2030 moeten minimaal 150 emissieloze binnenvaartschepen de rivieren en kanalen in Nederland bevaren. Maar het wachten is op Europa. Caroline Nagtegaal (namens de VVD in de Europese liberale fractie) maakt er werk van. Ze spreekt met Paul Goris, voorzitter van het CBRB, over de vergroening van de binnenvaart. Klik hier om het gehele interview te lezen.
Eerdere interviews
In deze serie van interviews "Logistiek en Politiek" zijn ook de volgende interviews verschenen:
Wilt u meer weten over het de Logistieke Alliantie en haar lobbypunten? Kijk dan op de website van de Logistieke Alliantie.

Naar boven

 

Terugkoppeling CESNI/PT Technische voorschriften

Het is de missie van het CBRB om proactief betrokken te zijn bij het werken aan de Europese standaard tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen (ES-TRIN). We hebben dan ook actief deelgenomen aan de online bijeenkomst van de werkgroep technische voorschriften CESNI/PT op 2 en 3 maart 2021.

Afgelopen vrijdag heeft u een uitgebreide terugkoppeling ontvangen van deze bijeenkomst. Klik hier voor deze terugkoppeling.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Save the Date 7 en 8 april PLATINA3 Boedapest-sessies

Samen met de partners heeft het PLATINA3-team een ​​interessant programma opgesteld voor de komende sessies in Boedapest op 7 en 8 april, georganiseerd door de Donaucommissie. U kunt online sessies bijwonen van de nieuw gekozen voorzitter van de Donaucommissie, vertegenwoordigers van de Europese Commissie en van de Donaulanden, leden van het Europees Parlement en van het bedrijfsleven.

De openingssessie wordt gevolgd door 7 thematische sessies, die ingaan op de belangrijkste uitdagingen en kansen in de binnenvaart, zoals de transitie naar emissievrije scheepvaart, de integratie van de binnenvaart in toeleveringsketens en slimme waterwegen en autonome navigatie. Wij willen in het bijzonder uw aandacht vragen voor sessie 7 - Competentiegerichte training - inspiratie voor (toekomstige) bemanningsleden die kunnen voorzien in toekomstige behoeften.

Bekijk hier de ontwerpagenda om alvast een idee te krijgen van de verscheidenheid aan onderwerpen die worden behandeld.

De PLATINA3 Boedapest-sessies bieden een unieke gelegenheid om ideeën uit te wisselen met experts en beleidsmakers en om kennis te maken met de laatste ontwikkelingen. Klik hier om u aan te melden voor dit evenement

Denktank PLATINA3

Onder de paraplu van PLATINA3 is een denktank gevormd die tot zomer 2023 belangrijke ontwikkelingen en kennis bij elkaar brengt. Binnen het werkpakket banen en vaardigheden leiden we het gesprek over de vertaling van automatisering en nieuwe brandstoffen in beroepskwalificaties en her- en bijscholing.

Begin 2021 hebben wij in een nieuwsbriefspecial PLATINA geïntroduceerd. In deze nieuwsbrief leest u meer over deze denktank, de werkpakketen en welke rol het CBRB heeft in deze denktank.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen metDit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

AGENDA

Naar boven

 
 
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.binnenvaart.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het CBRB openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|*