Uitbreiding lozingsverbod passagiersschepen: effectrapportage
Het secretariaat van de Conferentie van Verdragsluitende Partijen (CVP) van het CDNI-verdrag heeft op 16 januari 2020 een ontwerpbesluit verspreid voor een wijziging van het CDNI. De bedoeling is, om het lozingsverbod voor passagiersschepen, dat nu geldt voor schepen voor meer dan 50 passagiers respectievelijk met meer dan 50 slaapplaatsen, uit te breiden naar schepen voor meer dan 12 passagiers respectievelijk meer dan 12 slaapplaatsen. De CVP heeft de intentie om dit besluit formeel aan te nemen tijdens haar komende vergadering op 1 juli 2020. Daarbij treedt de volgende complicatie op: zowel het CDNI-verdrag als het ES-TRIN zijn van toepassing op de regelgeving inzake afvalwater van passagiersschepen tussen de 13 en 50 passagiers. Het CDNI-verdrag regelt een verbod om afvalwater te lozen; het ES-TRIN schrijft een verplichting voor om een verzameltank of boordzuiveringsinstallatie aan boord te hebben. Het CDNI geldt in de landen van de verdragspartijen (Luxemburg, Zwitserland, Nederland, België, Duitsland en Frankrijk); het ES-TRIN geldt in de gehele EU. In het bovengenoemde ontwerpbesluit voor het CDNI-verdrag wordt voorgesteld om de uitbreiding van het lozingsverbod in te laten gaan per:
- 1 januari 2025 voor schepen die na 30 december 2018 in de vaart zijn gekomen;
- 1 januari 2030 voor schepen die op 30 december 2008 reeds in de vaart waren.
Dit is consistent met de reeds bestaande uitrustingseisen in ES-TRIN voor nieuwe schepen, maar inconsistent met die voor bestaande schepen. De inconsistentie zit in de termijn van de overgangsbepaling voor bestaande schepen. Voor bestaande schepen geldt namelijk een overgangstermijn tot (kort door de bocht samengevat) 2045. Het ontwerpbesluit voor het CDNI-verdrag leidt dus tot strengere eisen (2030) dan wat voor de voorschriften in het ES-TRIN is voorzien (2045). De Nederlandse overheid heeft het initiatief genomen om een effectrapportage uit te voeren, waarin onderzocht zal gaan worden wat het effect is als kleine passagiersschepen (dus tussen 13 en 50 passagiers) al in 2030 aan het lozingsverbod moeten voldoen, voor zowel de schepen als voor de inzamelinfrastructuur. In dit nieuwsbriefartikel, eerder vandaag, hebben wij u hierover geïnformeerd. Wij zijn blij met dit initiatief van de Nederlandse overheid en kijken met spanning uit naar de effectrapportage. Wij zijn vooral benieuwd naar om welke schepen het bij de uitbreiding van het lozingsverbod feitelijk gaat (aantallen, welk type schepen, welk vaargebied). Daarnaast vinden wij, dat aspecten als de mogelijkheden/kosten voor inbouw van vuilwatertanks enerzijds en de benodigde inzamelinfrastructuur anderzijds in onderlinge samenhang bekeken moeten worden. Schepen met een vuilwatertank die dagelijks geleegd moet worden vereisen immers een andere inzamelinfrastructuur dan schepen met een vuilwatertank die een capaciteit van meerdere dagen heeft. |
|