27 februari 2020 - CBRB nieuwsbrief Nr. 6

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. Uitbreiding lozingsverbod passagiersschepen: effectrapportage
  2. Spreker bekend - voorjaarsvergadering Personenvervoer
  3. IVR technical leaflet: Led Technology causing electromagnetic interference
  4. Agenda
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 

Uitbreiding lozingsverbod passagiersschepen: effectrapportage

Het secretariaat van de Conferentie van Verdragsluitende Partijen (CVP) van het CDNI-verdrag heeft op 16 januari 2020 een ontwerpbesluit verspreid voor een wijziging van het CDNI. De bedoeling is, om het lozingsverbod voor passagiersschepen, dat nu geldt voor schepen voor meer dan 50 passagiers respectievelijk met meer dan 50 slaapplaatsen, uit te breiden naar schepen voor meer dan 12 passagiers respectievelijk meer dan 12 slaapplaatsen. De CVP heeft de intentie om dit besluit formeel aan te nemen tijdens haar komende vergadering op 1 juli 2020.

Daarbij treedt de volgende complicatie op: zowel het CDNI-verdrag als het ES-TRIN zijn van toepassing op de regelgeving inzake afvalwater van passagiersschepen tussen de 13 en 50 passagiers. Het CDNI-verdrag regelt een verbod om afvalwater te lozen; het ES-TRIN schrijft een verplichting voor om een verzameltank of boordzuiveringsinstallatie aan boord te hebben. Het CDNI geldt in de landen van de verdragspartijen (Luxemburg, Zwitserland, Nederland, België, Duitsland en Frankrijk); het ES-TRIN geldt in de gehele EU.

In het bovengenoemde ontwerpbesluit voor het CDNI-verdrag wordt voorgesteld om de uitbreiding van het lozingsverbod in te laten gaan per:
  • 1 januari 2025 voor schepen die na 30 december 2018 in de vaart zijn gekomen;
  • 1 januari 2030 voor schepen die op 30 december 2008 reeds in de vaart waren.
Dit is consistent met de reeds bestaande uitrustingseisen in ES-TRIN voor nieuwe schepen, maar inconsistent met die voor bestaande schepen. De inconsistentie zit in de termijn van de overgangsbepaling voor bestaande schepen. Voor bestaande schepen geldt namelijk een overgangstermijn tot (kort door de bocht samengevat) 2045.
 
Het ontwerpbesluit voor het CDNI-verdrag leidt dus tot strengere eisen (2030) dan wat voor de voorschriften in het ES-TRIN is voorzien (2045).
 
De Nederlandse overheid heeft het initiatief genomen om een effectrapportage uit te voeren, waarin onderzocht zal gaan worden wat het effect is als kleine passagiersschepen (dus tussen 13 en 50 passagiers) al in 2030 aan het lozingsverbod moeten voldoen, voor zowel de schepen als voor de inzamelinfrastructuur. In dit nieuwsbriefartikel, eerder vandaag, hebben wij u hierover geïnformeerd.

Wij zijn blij met dit initiatief van de Nederlandse overheid en kijken met spanning uit naar de effectrapportage. Wij zijn vooral benieuwd naar om welke schepen het bij de uitbreiding van het lozingsverbod feitelijk gaat (aantallen, welk type schepen, welk vaargebied). Daarnaast vinden wij, dat aspecten als de mogelijkheden/kosten voor inbouw van vuilwatertanks enerzijds en de benodigde inzamelinfrastructuur anderzijds in onderlinge samenhang bekeken moeten worden. Schepen met een vuilwatertank die dagelijks geleegd moet worden vereisen immers een andere inzamelinfrastructuur dan schepen met een vuilwatertank die een capaciteit van meerdere dagen heeft.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Spreker bekend - voorjaarsvergadering Personenvervoer

Op donderdag 12 maart staat de voorjaarvergadering van de Ledengroep Personenvervoer op de agenda. Na de reguliere agendapunten besteden we graag aandacht aan een belangrijk en interessant onderwerp.

Voor deze vergadering is Sander Langenberg, managing director bij Vink Diesel uitgenodigd. Hij zal een presentatie geven over de EURO VI-motor met Stage V-erkenning van Vink Diesel en NPS Diesel.

Aanmelden
Leden van de groep Personenvervoer kunnen zich hier aanmelden. Het volledige programma, aanvangstijd en de locatie zijn ook op deze pagina te vinden. Wij zien u graag op 12 maart a.s. tijdens de ledenvergadering. De vergadering vindt plaats bij Rondvaartbedrijf Kool in het Groninger Museum.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

IVR technical leaflet: Led Technology causing electromagnetic interference

IVR heeft een tweede technical leaflet gepubliceerd. Bij deze leaflet staat het onderwerp LED verlichting centraal. Het volgen van een bepaald stappenplan kan helpen bij het bepalen of er een storing bestaat door het gebruik van verkeerde LED verlichting aan boord. Klik hier om de leaflet te downloaden.

Eind 2019 publiceerde IVR de eerste technisch leaflet 'Entering of confined spaces on inland vessels’.
Voor meer informatie kunt u kijken op de website van IVR.

Naar boven

 

AGENDA

Naar boven

 
 
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.cbrb.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het CBRB openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|*