Inwerkingtreding Scheepvaartwetboek België
Op 1 september jl. is in België het nieuwe Scheepvaartwetboek in werking getreden. Met het nieuwe Scheepvaartwetboek wordt het Belgische zee- en binnenvaartrecht gestroomlijnd en in lijn gebracht met de thans geldende internationale verdragen en opvattingen. Inwerkingtreding Scheepvaartwetboek – Nota met de belangrijkste aandachtspunten In een onlangs verschenen report van IVR is aandacht besteed aan dit onderwerp met deze nota over het nieuwe Scheepvaartwetboek van Marc De Decker. In de nota kunt u lezen over:
- Privaatrechtelijke zaken als een bevrachtingovereenkomst, de rompbevrachtingovereenkomst en de huurkoopovereenkomst.
- Verplichtstelling teboekstelling.
- Juridische verankering dat estuaire schepen binnenschepen zijn.
- Scheepsretentierecht van een Belgische scheepswerf.
- Varend beslag.
- Beperking van de aansprakelijkheid van de scheepseigenaar.
Op dit laatste punt - beperking van de aansprakelijkheid van de scheepseigenaar - wordt in de nota uitgebreid ingegaan. De beperking laat de eigenaar toe indien de berokkende schade zeer ernstig is, zijn aansprakelijkheid te beperken tot een bepaald bedrag. Het CLNI 2012, dat deze beperking regelt, is internationaal in werking getreden op 1 juli 2019, nadat het geratificeerd/goedgekeurd werd door Duitsland, Hongarije, Luxemburg, Nederland en Servië. Het is aldus in die landen van toepassing. De betreffende tekst in het Belgische Scheepvaartwetboek is zodanig geformuleerd dat de beperking van aansprakelijkheid van de scheepseigenaar van een binnenschip waarop het CLNI 2012 van toepassing is, door dit verdrag wordt geregeld. Echter, door België is het verdrag nog niet geratificeerd. |
|