8 oktober 2020 - CBRB nieuwsbrief Nr. 39

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. Corona en reizen naar Duitsland
  2. Erasmusbrug Rotterdam zeer beperkt bediend
  3. Inwerkingtreding Scheepvaartwetboek België
  4. Interessante Nieuwsbrief EBU
  5. EU Recovery & Resilience Plan: de input, prioriteiten en ambitie van de binnenvaartsector
  6. Nederlandse bedrijven kwetsbaar voor nieuwe coronagolf in buitenland
  7. Binnenschifffahrts-Gefahrguttage verplaatst naar mei 2021
  8. Agenda
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 

Corona en reizen naar Duitsland

Op vrijdag 2 oktober 17.30 uur heeft Duitsland haar reisadvies voor Nederland aangepast aan de meest recente COVID-19 gegevens. De status van Nederland is gewijzigd in risicogebied; code rood voor het hele land.

Dit betekent dat wanneer reizigers uit Nederland komen een maximaal 48 uur oude coronatest met negatieve uitslag moeten hebben. Heeft u een dergelijke test niet? Dan bent u verplicht om voor 14 dagen in zelfquarantaine te gaan. Deze quarantaine kan eerder worden opgeheven bij een vrijwillige test met negatieve uitslag.
 
Wij raden u aan om de reisverklaring van de CCR mee te nemen. Bij het ontbreken van coronatestuitslagen kan de bemanning aan boord in zelfquarantaine gaan.
 
In Duitsland gelden ook regels per deelstaat. Eén van leden van het CBRB bracht deze richtlijn van de deelstaat Noordrijn-Westfalen bij ons onder de aandacht. Uit de belangrijkste zinnen in deze richtlijn (geel gemarkeerd) blijkt dat er een uitzondering is gemaakt voor de binnenvaart.
 
De website van het CBRB wordt continu bijgewerkt op basis van de actualiteiten. Wij raden u  aan onze website regelmatig te raadplegen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Erasmusbrug Rotterdam zeer beperkt bediend

Op 14 september jl. heeft er een incident plaatsgevonden op de Erasmusbrug in Rotterdam, die als gevolg daarvan slechts zeer beperkt bediend kan worden. Namelijk drie keer per week, op maandag, woensdag en vrijdag om 01.00 uur.

Naar aanleidingen van vragen heeft de gemeente Rotterdam ons geïnformeerd dat:
  • Vanaf zaterdag 17 oktober om 11.00 uur de Erasmusbrug weer wordt vrijgegeven voor de scheepvaart.
  • Vanaf maandag 26 oktober zal de definitieve reparatie aan de Erasmusbrug plaatsvinden. De brug zal op twee (nog nader te bepalen) dagen helemaal gestremd zijn.
Wij houden u op de hoogte wanneer deze twee dagen zullen zijn.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Inwerkingtreding Scheepvaartwetboek België

Op 1 september jl. is in België het nieuwe Scheepvaartwetboek in werking getreden. Met het nieuwe Scheepvaartwetboek wordt het Belgische zee- en binnenvaartrecht gestroomlijnd en in lijn gebracht met de thans geldende internationale verdragen en opvattingen.

Inwerkingtreding Scheepvaartwetboek – Nota met de belangrijkste aandachtspunten
In een onlangs verschenen report van IVR is aandacht besteed aan dit onderwerp met deze nota over het nieuwe Scheepvaartwetboek van Marc De Decker. In de nota kunt u lezen over:
  • Privaatrechtelijke zaken als een bevrachtingovereenkomst, de rompbevrachtingovereenkomst en de huurkoopovereenkomst.
  • Verplichtstelling teboekstelling.
  • Juridische verankering dat estuaire schepen binnenschepen zijn.
  • Scheepsretentierecht van een Belgische scheepswerf.
  • Varend beslag.
  • Beperking van de aansprakelijkheid van de scheepseigenaar.
Op dit laatste punt - beperking van de aansprakelijkheid van de scheepseigenaar - wordt in de nota uitgebreid ingegaan. De beperking laat de eigenaar toe indien de berokkende schade zeer ernstig is, zijn aansprakelijkheid te beperken tot een bepaald bedrag. Het CLNI 2012, dat deze beperking regelt, is internationaal in werking getreden op 1 juli 2019, nadat het geratificeerd/goedgekeurd werd door Duitsland, Hongarije, Luxemburg, Nederland en Servië. Het is aldus in die landen van toepassing. De betreffende tekst in het Belgische Scheepvaartwetboek is zodanig geformuleerd dat de beperking van aansprakelijkheid van de scheepseigenaar van een binnenschip waarop het CLNI 2012 van toepassing is, door dit verdrag wordt geregeld. Echter, door België is het verdrag nog niet geratificeerd.
Bron: IVR report oktober 2020 – nota van Marc De Decker

Naar boven

 

Interessante Nieuwsbrief EBU

Deze week verscheen de nieuwsbrief van de European Barge Union (EBU) met verschillende interessante onderwerpen.
 

EU Recovery & Resilience Plan: de input, prioriteiten en ambitie van de binnenvaartsector

EBU, ESO en het IWT-platform hebben de input, prioriteiten en ambitie van de binnenvaartsector met betrekking tot het Recovery & Resilience Plan ingediend bij de commissarissen van de Europese Unie verantwoordelijk voor Transport en Klimaat, Adina Vălean en Frans Timmermans, evenals aan de River-commissies en hun lidstaten. De binnenvaart wordt zwaar getroffen door de COVID-19-pandemie.

De sociaaleconomische impact van de crisis is enorm en zal een langdurige impact hebben op de sector. Tegelijkertijd is het vervoer over de binnenwateren in volle transitie om nieuwe marktsegmenten aan te trekken, het vervoersaandeel te vergroten en zich aan te passen aan de klimaatverandering. Dit vraagt ​​veel flexibiliteit, creativiteit en financiële inzet van de sector.

EBU, ESO en het IWT-platform verwelkomen het feit dat transport een sleutelcomponent is van het herstelpakket, zoals beschreven in het Recovery & Resilience Plan van de Europese Commissie.

De IWT-sector roept daarom op tot een sterke ondersteuning van dit plan om het herstel te ondersteunen en de ontwikkeling en uitrol van vergroening te versnellen. Het doel moet zijn om tot een win / win-situatie te komen waarin herstel van de industrie leidt tot een duurzame ontwikkeling.

Dit vereist een combinatie van:
  • Financiering op maat voor de grootschalige inzet van groene technologieën voor de vloot, alternatieve brandstoffen en digitalisering.
  • Belastingvoordelen
  • Doelgerichte flexibele regelgevende maatregelen om de innovatie te stimuleren en te versnellen
Lees hier de gehele position paper van EBU, ESO en het IWT-Platform.

Naar boven

 

Nederlandse bedrijven kwetsbaar voor nieuwe coronagolf in buitenland

Het Centraal Planbureau (CPB) beschrijft in samenwerking met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in een publicatie, het effect op de Nederlandse economie van een (nieuwe) terugval in de Nederlandse uitvoer door een tweede coronagolf. In Europa lopen besmettingscijfers weer op en in veel andere landen woedt het virus door. Met deze coronapublicatie analyseren zij de sectorale gevolgen voor de Nederlandse economie.

In deze coronapublicatie beschrijven het CPB en CBS het mogelijke effect op de Nederlandse economie van een terugval in de Nederlandse uitvoer van goederen en diensten in het geval van nieuwe lockdown maatregelen in het buitenland bij een tweede coronagolf. Ze analyseren het directe effect van een terugval in de uitvoervraag (het effect in de exporterende sector), als ook het indirecte effect in andere sectoren (het effect op de toeleveranciers). Ook simuleren zij de mogelijke schokken op de uitvoervraag op basis van drie scenario’s van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). De sectoren die hard geraakt zullen worden door een daling van de uitvoervraag bij nieuwe maatregelen zijn juist de sectoren die door de nationale lockdown relatief gespaard blijven. 

Conclusie
De conclusie van deze publicatie is dat een scherp dalende uitvoervraag ten gevolge van een tweede wereldwijde coronagolf met bijbehorende maatregelen de Nederlandse exportbedrijven hard zal raken. Dit zullen echter andere bedrijven zijn dan die in de eerste coronagolf door de binnenlandse lockdown zijn getroffen.
Voor meer informatie en andere publicaties kunt u kijken op de website van het CPB.
 

Binnenschifffahrts-Gefahrguttage verplaatst naar mei 2021

De Binnenschifffahrts-Gefahrguttage is van 28 oktober 2020 verplaatst naar 12 mei 2021.Tijdens dit evenement komt iedereen samen die zich bezighoudt met het vervoer van gevaarlijke stoffen door de binnenvaart om veiligheidskwesties te bespreken.

In mei zal het evenement in München plaatsvinden, maar het is tevens als webinar vanuit kantoor bij te wonen. Michael Zevenbergen, secretaris Veiligheid en Gevaarlijke Stoffen van het CBRB, zal ook spreken tijdens dit evenement.
Voor meer informatie kunt u kijken op de website van Binnenschifffahrts-Gefahrguttage.
 

AGENDA

  • 12 oktober 2020 - CESNI Workshop “Vergaring van Ongevallengegevens in de binnenvaart"
  • 13 oktober 2020 - Najaarsvergadering CESNI Comité
  • 20 en 21 oktober 2020 - CESNI/PT/PAX werkgroep technische voorschriften voor passagiersschepen
  • 3 en 4 november 2020 - CESNI/QP/Crew werkgroep beroepskwalificaties voor varend personeel
  • 12 november 2020 - Najaarsvergadering Ledengroep Personenvervoer
  • 17 en 18 november 2020 - CESNI/PT werkgroep technische voorschriften
  • 27 november 2020 - CTGG-dag 2020 webinar

Naar boven

 
 
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.cbrb.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het CBRB openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|*