23 juli 2020 - CBRB nieuwsbrief Nr. 28

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. “Act now!” over laagwater en de gevolgen daarvan voor de Rijnvaart
  2. Europese denktank toekomst van de binnenvaart
  3. A1 verklaring voorkomt dubbele premieheffing
  4. EBU Nieuwsbrief
  5. Autosteiger Rotterdam Maashaven verplaatst
  6. IVR technical leaflet: Engine Registration System (ERS)
  7. Agenda
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 

“Act now!” over laagwater en de gevolgen daarvan voor de Rijnvaart

Naar aanleiding van de workshop over laagwater en de gevolgen daarvan voor de Rijnvaart, die de CCR in november 2019 organiseerde, heeft de CCR een discussienota opgesteld met de belangrijkste conclusies, een beschrijving van de uitdagingen, mogelijke maatregelen en eerste ideeën voor volgende stappen zodat de binnenvaart beter op laagwatersituaties kan inspelen.

Negen sprekers en elf panelleden hebben tijdens de workshop de laagwaterproblematiek van verschillende kanten belicht. Samen met de circa 150 deelnemers gingen zij in op de uitdagingen die dit voor de Rijnvaart met zich meebrengt. Het doel van de workshop was om te kijken hoe de binnenvaart beter om zou kunnen gaan met laagwatersituaties en om een discussie op gang te brengen over aanpassingsstrategieën. Talrijke hooggeplaatste vertegenwoordigers van industrie, overheden, riviercommissies, universiteiten en onderzoeksinstituten uit zes Europese landen hebben actief input geleverd. De workshop werd tot stand gebracht met steun van de Europese Commissie.

Dankzij de uiteenlopende achtergrond van de deelnemers kon de laagwaterproblematiek vanuit verschillende invalshoeken worden benaderd. Dit bood een uitstekend vertrekpunt om van de belangrijkste binnenvaartspelers te horen hoe zij deze problematiek zien. Bij wijze van conclusie werd de nadruk gelegd op het feit dat er geen “one size fits all”- oplossingen zijn als het gaat om de uitdagingen van laagwater voor de binnenvaart. Er zullen snel verschillende maatregelen getroffen moeten worden, zoals een aanpassing van de vloot, infrastructuur, logistieke en voorraadconcepten. Ook de implementatie van digitale tools moet snel van stapel lopen, zodat de binnenvaart een betrouwbare vervoersdrager kan blijven. Een continue modal shift naar andere vervoersdragers moet vermeden worden. Welke maatregelen nodig zijn, is bekend. Nu is de tijd gekomen om werk te maken van de implementatie. Alle belangrijke spelers in de binnenvaart zijn het erover eens dat hiervoor financiële middelen en financieringsoplossingen gecreëerd moeten worden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Lijdia Pater - de Groot

Naar boven

 

Europese denktank toekomst van de binnenvaart

In het programma Platina 3 worden op Europees niveau belangrijke spelers in de binnenvaart bij elkaar gebracht. Doel is kennis delen, discussiëren en nieuwe ideeën verder brengen; een soort denktank functie.

Hoe kijken we naar de toekomst van de binnenvaart? Begin dit jaar is deze vraag in het programma Platina 3 uitgewerkt tot vijf werkpakketten/thema’s. Vanuit Nederland hebben wij ingeschreven op één van de onderdelen van het thema banen en vaardigheden: samengevat onderwijs actueel. Hoe houdt u een vitaal, goed opgeleid, personeelsbestand in een wereld waar ontwikkelingen als autonoom varen, zero emissie en duurzame brandstof over elkaar heen buitelen?

Ook hebben EBU en ESO samen via het IWT Platform ingeschreven op een aantal onderdelen. Het IWT Platform wil de leiding/coördinatie op werkpakket 1: 'Markt' op zich nemen. Onder leiding van het EICB is door belangrijke partijen in de binnenvaart samen ingeschreven op deze Europese aanbesteding. Eind juli is bekend geworden dat onze inschrijving op een goedkeuring afstevent. Een mooie stap voor het IWT Platform en voor ons als brancheorganisatie om mee te denken en praten op Europees niveau. Dit najaar volgt meer informatie over het programma Platina 3 en onze bijdragen daarin. 
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

A1 verklaring voorkomt dubbele premieheffing

In Europa heeft ieder land eigen regels voor sociale zekerheid. Werkt u in de binnenvaart dan werkt u vrijwel zeker in verschillende landen. In verordening 883/2004 is geregeld welke sociale zekerheid van toepassing is op het moment dat mensen in verschillende Europese landen werken.

Wilt u discussie achteraf voorkomen en voorkomen dat u twee keer de premies betaald? Dit kan met de A1-verklaring (ook wel een certificate of coverage). Met deze verklaring bewijzen werkgever en werknemer in welk land de sociale verzekeringspremies worden betaald.
Meer informatie over de A1 verklaring en het aanvragen is te vinden op het ondernemersplein bij de Kamer van Koophandel.

Naar boven

 

Interessante Nieuwsbrief

De deze week verschenen nieuwsbrief van de European Barge Union met de volgende twee interessante artikelen:
 

Europees herstelplan en meerjarig financieel kader

De Europese Raad heeft op 21 juli jl. een financieel herstelplan aangenomen met de nadruk op het verkleinen van de sociaal-economische schade ten gevolge van de coronacrisis. Eind mei heeft de Commissie een zeer breed pakket gepresenteerd waarin het toekomstige meerjarig financieel kader (MFK) wordt gecombineerd met een specifieke herstelinspanning in het kader van de volgende generatie EU (NGEU).

Het totale bedrag van de NGEU bedraagt ​​750 miljard euro. Het totale bedrag voor het nieuwe MFK bedraagt 1.074,3 miljard euro. Als onderdeel van het MFK zullen de financiële middelen voor de uitvoering van de financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen (CEF) voor de periode 2021-2027 28,4 miljard euro bedragen.
  • Lees meer over de verdeling van deze bedragen

De financiering van 21 IWT projecten in het kader van CEF 2020

De Europese Commissie heeft op 16 juli jl. de steun voor het economisch herstel in alle lidstaten aangekondigd door bijna € 2,2 miljard in 140 belangrijke vervoersprojecten te injecteren. Van deze lijst zijn 21 binnenvaartprojecten gehonoreerd. Deze projecten zullen helpen om ontbrekende transportverbindingen over het hele continent op te bouwen, duurzaam transport te ondersteunen en banen te creëren. De projecten zullen worden gefinancierd via de financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen (CEF), de EU-subsidieregeling voor vervoersinfrastructuur.
 

Autosteiger Rotterdam Maashaven verplaatst

Enkele weken geleden heeft het Havenbedrijf Rotterdam de binnenvaartbrancheorganisaties betrokken bij de afwegingen om de autosteiger in de Maashaven te verplaatsen. Het verplaatsen was nodig door de bouwwerkzaamheden ter plaatse en daarbij de faciliteiten voor de scheepvaart zo optimaal mogelijk in gebruik te kunnen houden.

Door het verplaatsen van de autosteiger naar de monding van de Maashaven, zal deze dan ook beschikbaar zijn voor schepen van 135 meter. De verplaatsing is op 20 juli 2020 afgerond. Omdat deze nieuwe locatie eigenlijk beter geschikt is dan de vorige, hebben de brancheorganisaties aangedrongen om deze nieuwe locatie permanent in gebruik te nemen als autosteiger. Dit is gehonoreerd en zal per direct ingaan. Hierbij komt de huidige locatie van de autosteiger, inclusief walstroom, weer beschikbaar als ligplaats.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

IVR technical leaflet: Engine Registration System (ERS)

Als een krukas één keer breekt, is het een incident, een tweede keer is toeval, maar een derde keer kan een structureel falen zijn. Individuele schade experts voeren onderzoeken uit zonder te weten dat de krukasstoring die zij inspecteren eigenlijk al de derde is. Het idee achter ERS is het vinden van de derde keer.

Samen met verzekeraars heeft IVR het Engine Registration System (ERS) ontwikkeld waarin de details van een motorschade en de (achterliggende) oorzaak vastgelegd worden in een database. Op basis van de statistieken die hier uit komen, kan IVR contact opnemen met de fabrikanten om mogelijke structureel falen bij bepaalde motortypen te melden.

Deze vorm van schadepreventie heeft al geleid tot meer communicatie over onderhoud, modificaties aan motoren en in sommige gevallen financiële tegemoetkoming vanuit de fabrikant en uiteraard communicatie hierover aan de klanten.

Benieuwd wat ERS voor u kan betekenen? Klik hier voor de leaflet over ERS of neem contact op met de Technisch Secretaris van IVR: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Naar boven

 

AGENDA

  • 11 augustus 2020 - EBU/ESO Gefahrgutkommission              
  • 9 september 2020 - CESNI/QP werkgroep bemanningsvoorschriften
  • 18 september 2020 - CBRB bestuursvergadering
  • 22 en 23 september 2020 - CESNI/PT werkgroep technische voorschriften
  • 25 september 2020 - CTGG plenair overleg
  • 13 oktober 2020 - Najaarsvergadering CESNI Comité
  • 13 t/m 15 oktober 2020 - Maritime Industry 2020
  • 20 en 21 oktober 2020 - CESNI/PT/PAX werkgroep technische voorschriften voor passagiersschepen
  • 28 oktober 2020 - Binnenschifffahrts-Gefahrgut-Tag

Naar boven

 
 
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.cbrb.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het CBRB openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|*