Economische gevolgen laagwater

Een ander voor de binnenvaart belangrijk onderwerp onder het dossier Infrastructuur betreft de economische impact van laag water op de rivieren. Het belang van de binnenvaart voor het vervoersysteem en de industrie blijkt overduidelijk bij langdurige perioden van laag water. Niet uit te sluiten is dat de perioden met lage waterstanden steeds langer gaan duren en steeds frequenter gaan voorkomen.

KBN heeft opdracht gegeven aan Erasmus UPT om de economische impact van laagwater in kaart te brengen. Het onderzoek toont het belang aan van broodnodige investeringen in een toekomstbestendige infrastructuur. Erasmus UPT concludeert in het onderzoek “Economische impact laagwater” dat de uitzonderlijke lange periode van laagwater in 2018 een forse financiële en economische impact in Nederland en Duitsland heeft gehad. Gezamenlijk is er een verlies van 2,8 miljard geleden! Zie dit artikel in een CBRB-nieuwsbrief en deze rapportage van de Erasmus UPT.

Vertegenwoordiging

Een groot deel van de werkzaamheden op het dossier Infrastructuur verricht KBN onder de vlag van het Centraal Overleg Vaarwegen (COV). Binnen dit samenwerkingsverband lobbyt KBN voor efficiënte achterlandverbindingen, een aantrekkelijk modal shift beleid, goed onderhouden en robuuste infrastructuur en bereikbare havens. Aanspreekpunt binnen KBN voor dit dossier is Geert Snoeij.