Ligplaatsen en 3 x 24 uurs bezetting

De afgelopen week waren er signalen dat er mogelijk gehandhaafd zou gaan worden op de ligduur van 3 x 24 uur op sommige ligplaatsen voor de binnenvaart. Uiteraard moet er ruimte moet zijn voor de doorgaande vaart. Echter kan onder de huidige omstandigheden behoefte zijn aan extra ligplaatscapaciteit. Sinds jaar en dag werken het CBRB en Koninklijke BLN-Schuttevaer nauw samen op het dossier ‘natte infrastructuur’. Ook in deze drukke tijd vol corona-perikelen gaan we efficiënt om met onze tijd en verdelen onze taken. Koninklijke BLN-Schuttevaer heeft daarom, mede namens het CBRB en de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens, contact opgenomen met het Ministerie en Rijkswaterstaat om dit signaal af te geven en om tijdig te kunnen anticiperen wanneer er meer behoefte aan ligplaatscapaciteit ontstaat door ziekte of gebrek aan lading. Inmiddels is er een reactie van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en Rijkswaterstaat (RWS).
 
RWS laat weten dat er geen sprake is van stringent handhaven op de 3 x 24 uurs ligplaatsen. Er is zeker sprake van begrip in deze. De ligplaats bezetting wordt via het Binnenvaart Ligplaatsen Informatie Systeem (BLIS) goed gemonitord. Onder normale omstandigheden komen die gegevens pas vrij na bezetting van drie dagen en hebben deze handhaving tot doel. Nu worden deze gegevens uitsluitend gebruikt om te kijken waar het drukker wordt en er zich mogelijk problemen voor kunnen gaan doen. Vooralsnog lijkt het er op dat de druk alleen toeneemt in de regio’s Dordrecht, Terneuzen, Lobith en bij de Volkeraksluizen. Ook wordt de situatie rondom de grenzen goed gemonitord. Er wordt binnen Rijkswaterstaat, samen met de regio’s, ook gekeken naar alternatieven indien er signalen komen dat de druk toeneemt. RWS heeft expliciet gezegd dat er niet stringenter wordt opgetreden bij de 3 x 24 uurs ligplaatsen, maar dat hier gegeven de huidige omstandigheden coulant mee zal worden omgegaan. Ook het Ministerie heeft aangegeven met dit beleid in te stemmen.